Uzależnienie od Internetu jest jednym z uzależnień behawioralnych, które polega na nadmiernym i niekontrolowanym korzystaniu z internetu. Osoby z takim uzależnieniem mogą spędzać nadmierną ilość czasu na portalach społecznościowych, grach online, przeglądaniu stron internetowych lub korzystaniu z innych form rozrywki internetowej.
Uzależnienie od gier
Uzależnienie od gier w sieci to coraz coraz narastający problem wśród dzieci i młodzieży , który niesie za sobą ogrom konsekwencji zdrowotnych oraz społecznych Gry online silnie działają na układ nagrody.
Negatywny wpływ grania
-
- Dzieci mogą stać się uzależnione od gier, co prowadzi do zaniedbywania nauki, obowiązków domowych i relacji z rówieśnikami.
-
- Spędzanie zbyt dużej ilości czasu na grach online może ograniczać interakcje społeczne, co wpływa na rozwój umiejętności interpersonalnych.
-
- Wiele gier online zawiera elementy przemocy. Ekspozycja na przemoc w grach może desensytyzować dzieci i wpływać na ich zachowanie w rzeczywistości.
-
- Częste granie w gry online może wpływać na zdolność dziecka do koncentracji, szczególnie w sytuacjach wymagających dłuższego skupienia, takich jak nauka.
-
- Długotrwałe siedzenie przed komputerem lub ekranem może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak bóle pleców, problemy ze wzrokiem czy otyłość.
-
- Grając do późna w nocy, dzieci mogą mieć problemy ze snem, co wpływa na ich ogólne samopoczucie oraz zdolności do nauki i koncentracji w ciągu dnia.
-
- Dzieci mogą być narażone na nieodpowiednie treści, cyberprzemoc, a także na niebezpieczeństwa związane z interakcjami z nieznajomymi w sieci.
-
- Nadmierne granie może przyczyniać się do pogorszenia zdrowia psychicznego, co może prowadzić do lęków, depresji czy obniżonej samooceny.
Pozytywny wpływ grania
-
- Gry mogą poprawiać zdolności takie jak rozwiązywanie problemów, logiczne myślenie oraz zdolności analityczne. Gracze często muszą podejmować decyzje w szybkim tempie i analizować sytuacje, co rozwija ich myślenie krytyczne.
-
- Wiele gier, zwłaszcza wieloosobowych, wymaga współpracy z innymi graczami. To pozwala na rozwijanie umiejętności interpersonalnych, takich jak komunikacja, praca zespołowa oraz umiejętność słuchania.
-
- Gry wymagające precyzyjnego sterowania, takie jak platformówki czy gry akcji, mogą poprawić koordynację ręka-oko oraz zdolności manualne.
-
- Istnieje wiele gier edukacyjnych, które wspierają naukę różnych przedmiotów, od matematyki po języki obce. Dzięki wciągającej formie, uczniowie mogą przyswajać wiedzę w sposób bardziej przystępny i interesujący.
-
- Gry, które pozwalają na twórcze wyrażanie siebie, jak symulatory budowy lub gry RPG, mogą stymulować wyobraźnię i innowacyjność.
Uzależnienie od portali społecznościowych
Uzależnienie od portali społecznościowych to zjawisko, które polega na nadmiernym korzystaniu z platform takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy TikTok, co może prowadzić do negatywnych skutków dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Osoby uzależnione często spędzają zbyt wiele czasu na przeglądaniu treści, interakcji z innymi użytkownikami oraz na publikowaniu własnych wpisów.
Sygnały ostrzegawcze uzależnienia od Internetu:
-
- Dziecko opuszcza się w nauce, wagaruje , nie odrabia zadań domowych
- Zmęczenie, niedoboru w śnie spowodowane spędzeniem długich godzin przed komputerem
- Rezygnacja z kontaktów rówieśniczych na rzecz kontaktów w świecie wirtualnym,
- Zmienne nastroje, dziecko staję się rozdrażnione , agresywne
- Brak czasu na inne zainteresowania, dziecko porzuca swoje hobby
- Wzrost masy ciała spowodowany siedzącym trybem życia , mało aktywności ruchowej
- Trudności z koncentracją, dziecko nie potrafi skupić się na innych zajęciach ,myśli krążą wokół komputera. Czynniki ryzyka uzależnienia od Internetu:
-
- Dezintegracja rodziny, konflikty rodzinne, brak wsparcia emocjonalnego ze strony osób bliskich, nadmierna kontrola rodziców
- Dzieci z niską samooceną, obniżonym nastrojem ,lękiem mogą szukać ucieczki w internecie
- Brak akceptacji ze strony rówieśników, nieśmiałość, trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami,
- Nie umiejętność organizowania sobie czasu brak zainteresować i alternatywnych form spędzania wolnego czasu.